Keluarga

bot kayuh

Jom Bot Kayuh @ Paddle Boat di Tasik Ilmu, UTM Skudai

Alkisah… Hihihi.. Seronok nak share pasal aktiviti yang ada kat sekitar Tasik Ilmu, UTM Skudai ni. Dulu Tasik UTM ni tempat kami baling-baling roti & makanan untuk ikan-ikan dalam tasik ni.. Pergh.. punya la banyak populasi ikan kat situ & lapar-lapar belaka pulak tu, sampaikan kalau kita singgah layang bayang-bayang tangan kat atas tasik tu …

Jom Bot Kayuh @ Paddle Boat di Tasik Ilmu, UTM SkudaiRead More »

kebaikan minyak ikan omega 3

1001 Kebaikan Minyak Ikan Omega 3 Untuk Kanak-Kanak, Remaja & Dewasa

Asid lemak Omega 3 banyak terdapat di dalam minyak ikan (oily fish) yang hidup di lautan dalam yang sejuk seperti ikan tuna, herring, sardin & salmon. Apakah gunanya minyak ikan Omega 3 ni? Jom kita semak manfaat & kebaikkannya kat sini! Manfaat & Kebaikan Minyak Ikan Omega 3 Secara Umum Umumnya minyak ikan atau asid lemak …

1001 Kebaikan Minyak Ikan Omega 3 Untuk Kanak-Kanak, Remaja & DewasaRead More »

penyakit gout

Punca & 6 Cara Mengawal Penyakit Gout Supaya Tak Melarat

Saya pada suatu ketika yang dulu, tak ambik port sangat pasal penyakit gout ni sampailah saya dapat tahu dari mak, yang ayah saya sendiri tengah ada sakit gout ni. Nampak la kat dinding kat dapur tu, diorang tampal panduan pemakanan untuk ayah supaya penyakit gout dia tak melarat.   Teruk sangat ke penyakit gout ni? …

Punca & 6 Cara Mengawal Penyakit Gout Supaya Tak MelaratRead More »

berhenti merokok

Cara Berhenti Merokok Dengan Vitamin C: Suami & Isteri Wajib Baca!

Kesianla bila tengok si ayah merokok puas, hembus sana hembus sini… Anak & isteri takleh cakap apa… Kompemla redha je kan? Seboleh-bolehnya, si ayah tu janganlah pentingkan diri sendiri. Ikhtiarlah untuk berhenti merokok! Kenapa Kena Berhenti Merokok? Ya ikhtiarlah & katakan pada diri, “saya wajib berhenti merokok!” Yang paling kesian & malang, risiko dapat penyakit …

Cara Berhenti Merokok Dengan Vitamin C: Suami & Isteri Wajib Baca!Read More »

cara mendidik pemakanan sihat

4 Cara Mendidik Pemakanan Sihat Kepada Anak-Anak

Hampir semua ibu bapa menginginkan anak-anak mereka membesar dengan sihat. Siapa pula yang senang hati melihat anak-anak sakit kan? Dari lahirnya mereka, anak-anak ini kita ikhtiarkan penyusuan susu ibu. Bila anak-anak dah mula boleh makan makanan pejal, kita perkenalkan pelbagai jenis puri yang berkhasiat. Namun, masalah sering timbul apabila anak-anak sudah mula pandai memilih makanan. Lagi …

4 Cara Mendidik Pemakanan Sihat Kepada Anak-AnakRead More »

khasiat buah tin

Rahsia, Kelebihan & Khasiat Buah Tin – Part 2

Saya ada ceritakan serba sedikit tentang rahsia & kelebihan buah tin di entri ini. Jom kita semak pula tentang 10 khasiat buah tin sehinggakan ia adalah antara buah-buahan berkhasiat yang sering disebut-sebut. 10 khasiat Buah Tin (1) Membantu Melawaskan Masalah Sembelit Buah tin merupakan buah yang lembut, mudah dihadam serta mengandungi serat yang tinggi (2) Membantu …

Rahsia, Kelebihan & Khasiat Buah Tin – Part 2Read More »

khasiat buah tin

Rahsia, Kelebihan & Khasiat Buah Tin – Part 1

Dulu setiap kali mengunjungi saudara mara yang baru pulang mengerjakan haji atau umrah, pasti akan dapat terlihat buah tin ini. Ada yang menulis buah tin sebagai buah tiin dan dalam bahasa Inggeris ia disebut Fig. Mungkin ia tak sepopular kismis & kurma, namun buah tin ini menyimpan pelbagai keistimewaan dan khasiat tersendiri. 5 Kelebihan & Khasiat Buah …

Rahsia, Kelebihan & Khasiat Buah Tin – Part 1Read More »

tips bulan puasa

Sekitar Majlis Iftar Silat Cekak Pusaka Hanafi Johor

Ni aktiviti kami sekeluarga pada hujung minggu lepas. Seperti pada bulan Ramadhan di tahun-tahun yang sebelumnya, ini adalah aktiviti tahunan yang kami lakukan bersama-sama ahli silat Cekak Pusaka Hanafi Johor yang lain di rumah persatuan Silat Cekak Hanafi Johor, Kg Mohd Amin, Johor Bahru. Majlis Iftar SCPUHJ Biasanya majlis iftar kami berkonsepkan “pot luck” di …

Sekitar Majlis Iftar Silat Cekak Pusaka Hanafi JohorRead More »

cara mendidik anak pandai membaca

5 Cara Mendidik Anak Pandai Membaca: Mulakan Seawal Ibu Sedang Hamil

Saya terfikir nak kongsikan tips ini apabila teringat ada kenalan yang pernah suarakan masalah anak-anak sukar nak membaca walaupun dah menginjak masuk umur 4-5 tahun. Di tadika Rafiuddin juga, guru-guru ada maklumkan memang ada di kalangan rakan-rakannya yang sebaya pada tahun lepas agak perlahan dari segi pembacaan. Tak seperti rakan sekelasnya yang lain, pada usia …

5 Cara Mendidik Anak Pandai Membaca: Mulakan Seawal Ibu Sedang HamilRead More »

kulit sensitif

Pencuci Pinggan Mangkuk Tanpa Kedutkan Jari: Sesuai Untuk Kulit Sensitif

Apabila Cuci Pinggan, Jari Jadi Berkedut-kedut… Teringat masa zaman sekolah-sekolah dulu, ada kawan selalu mengusik, kalau tiap kali basuh-basuh pinggan/ basuh kain baju, kulit jari jadi kedut-kedut tu mesti petandanya nak jadi orang kaya lah tu…  Wah-wah… zaman sekolah anda semua macam saya kah? Hihihi..  😆 Sebenarnya, jika dipandang dari sudut sains, itu petanda kita …

Pencuci Pinggan Mangkuk Tanpa Kedutkan Jari: Sesuai Untuk Kulit SensitifRead More »

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.