Tips Ibu Hamil

amalan ketika hamil

5 Amalan Ketika Hamil Bagus Untuk Suami & Isteri Sama-Sama Buat

Alhamdulillah tahniah untuk anda suami & isteri yang bakal terima kehadiran ahli keluarga yang baru.. Mesti sangat excited. Anak-anak antara pengikat ikatan kasih & sayang suami & isteri. Saya teringat kalau ada kekeruhan macam salah faham dengan suami, anak-anak nilah yang buat kami erat balik. Anda tahu tak yang ada amalan ketika hamil sangat baik …

5 Amalan Ketika Hamil Bagus Untuk Suami & Isteri Sama-Sama BuatRead More »

naikkan Hb

Kisah Benar & Pengalaman Puan Azlinda Naikkan Hb Ketika Hamil Anak Kedua

Mengandung dan mempunyai paras Hb (hemoglobin) rendah seperti suatu trend pula. Tapi memang normal sekiranya paras Hb turun sedikit sekitar 9-10 camtu disebabkan faktor pemakanan ibu seawal hamil yang rata-rata nutrisinya tidak mencukupi buat ibu & anak. Cuma, bahaya boleh terjadi sekiranya masalah anemia ini dibiarkan berlarutan. Boleh mengakibatkan kecacatan pada bayi & kelahiran bayi …

Kisah Benar & Pengalaman Puan Azlinda Naikkan Hb Ketika Hamil Anak KeduaRead More »

Senaman Ibu Hamil

Senaman Ibu Hamil : Benarkah Senaman Membantu Masalah Anemia?

  Tahukah bahawa, wanita yang aktif bersenam 3 bulan sebelum hamil adalah lebih baik tahap kesihatannya ketika berada dalam trimester pertama berbanding mereka yang tidak bersenam? Ya.. sangat betul fakta ni. Saya teringat beberapa bulan sebelum hamilkan Lutfi, saya memang aktif beriadah. Saya hadiri rutin kelas silat & hadiri kelas berenang juga. Apa yang saya …

Senaman Ibu Hamil : Benarkah Senaman Membantu Masalah Anemia?Read More »

set hamil Shaklee

Cerita Saya Amalkan Set Hamil Shaklee Sepanjang Hamilkan Lutfi

Ketika hamilkan anak sulong, saya konsisten vitamin 4 serangkai yang Klinik Kesihatan supply tu. Ada B Complex, Asid Folik, Ferrous Fumarate & Vitamin C 100mg. Masa tu, saya adalah suri rumah sepenuh masa. 4 tahun lepas tu, bekerja dalam lab, hamilkan si kakak, pun sama. Konsisten 4 vitamin serangkai ni. 3 tahun kemudiannya, saya pilih …

Cerita Saya Amalkan Set Hamil Shaklee Sepanjang Hamilkan LutfiRead More »

vitamin tingkatkan Hb

Vitamin Tingkatkan Hb Ibu Mengandung Bantu Ibu Tak Letih & Mudah Pengsan

Sarah (bukan nama sebenar) hamil 5 bulan. Masalah Sarah adalah beliau kelihatan pucat dan seringkali nampak keletihan ketika berada di pejabat. Ketika ditanya rakan sepejabat, beliau mengakui yang beliau mempunyai masalah Hb dalam darah yang rendah. Ditambah lagi, beliau sukar dapat makan makanan yang lengkap untuk bantu naikkan Hb beliau kerana faktor alahan yang teruk …

Vitamin Tingkatkan Hb Ibu Mengandung Bantu Ibu Tak Letih & Mudah PengsanRead More »

makanan naikkan Hb

10 Makanan Naikkan Hb Ibu Mengandung Ikhtiar Elak Anemia Teruk & Pucat Lesi

Seperti perkongsian saya sebelum ini tentang punca Hb rendah di kalangan ibu mengandung, kita seboleh-bolehnya usahakanlah agar ibu hamil ni tidak mendapat risiko anemia yang teruk. Ada fakta yang menunjukkan bahawa, ibu anemia berisiko melahirkan anak yang lemah dalam pembelajaran. Kita pasti tak nak kan, anak kita lahir kurang cerdik disebabkan masalah kesihatan kita sepanjang …

10 Makanan Naikkan Hb Ibu Mengandung Ikhtiar Elak Anemia Teruk & Pucat LesiRead More »

hb rendah semasa mengandung

6 Sebab Hb Rendah Semasa Mengandung Yang Ibu Hamil Patut Ikhtiar Elak

Perkara paling penting ibu-ibu kena buat ketika mengandung adalah jaga kesihatan diri sebaiknya. Sebab tu sebagai ibu hamil, kita wajib segera berjumpa doktor untuk buat temujanji pemeriksaan kesihatan secara berkala. Kalau di klinik kesihatan ibu & anak (KKIA) di seluruh negara, ada buku merah yang akan didaftarkan untuk ibu ini dipantau setiap risiko kehamilan termasuklah jika …

6 Sebab Hb Rendah Semasa Mengandung Yang Ibu Hamil Patut Ikhtiar ElakRead More »

5 Tips Hilangkan Rasa Sakit Bersalin Sampai Mudah Melahirkan

Alhamdulillah hari ni dh masuk hari ke 38 berpantang Pejam celik tinggal kurang seminggu je lg utk merdeka.. hooray..hahah.. pantang yg 100hr tu wajib diteruskan la  😆 Semalam terbuka topik saat ketika nk bersalin kt 1 group wsap ni. Ada yg share tips hilangkan rasa sakit bersalin. To me, bagus juga share pasal ni sbb …

5 Tips Hilangkan Rasa Sakit Bersalin Sampai Mudah MelahirkanRead More »

tanda bersalin

5 Tanda Bersalin Semakin Hampir: Ibu-Ibu Hamil Wajib Tahu

Saya belum banyak pengalaman tentang ni. Tapi, bolehlah nak share 2 pengalaman berbeza sepanjang melahirkan 2 anak kami. Ketika anak pertama, saya tak begitu memahami yang mana satu tanda bersalin yang sebetulnya. Akibat dari ini, saya ditahan wad selama 2 hari kerana jalan (bukaan rahim) belum buka walau 1 cm pun. Saya masih ingat, malam …

5 Tanda Bersalin Semakin Hampir: Ibu-Ibu Hamil Wajib TahuRead More »

susu soya untuk ibu hamil

Baguskah Susu Soya Untuk Ibu Hamil Ambik? Tak Ada Kesan Sampingan Ke?

Sebelum saya tahu apa-apa pun lebih terperinci tentang jenis-jenis susu soya mahupun khasiatnya, saya dulu memang suka sangat minum susu soya. Dulu tau beli susu soya yang dalam kotak kat kedai-kedai/ pasaraya tu je. Murah kan? Punyalah suka susu soya ni sampai masa mengandung anak kedua pun bedal jugak minum. Sampailah masa lepas bersalin anak …

Baguskah Susu Soya Untuk Ibu Hamil Ambik? Tak Ada Kesan Sampingan Ke?Read More »

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.