khasiat vitamin E

Khasiat Vitamin E & Kebaikannya Untuk Semua Remaja & Dewasa

Seingat saya masa belajar subjek Sains ketika di sekolah menengah dulu, saya hanya tahu vitamin E ni sangat bagus untuk kesuburan.

Yang tu je yang dihafalnya masa nak jawab periksa…hihihi..

Tapi tahukah kita, khasiat vitamin E ni sangat banyak. Bukan setakat untuk fungsi kesuburan je tau!

Khasiat Vitamin E secara umum

(1) Terbaik Untuk Kesihatan Jantung

khasiat vitamin E

Umumnya vitamin E ini digelar sebagai Excellent Vitamin. Ia adalah yang terbaik untuk menjaga kesihatan jantung

(2) Bagus Untuk Mencegah Serangan Kanser

Selain memastikan rutin pemakanan yang sihat & seimbang, pengambilan vitamin E juga membantu kita mencegah serangan kanser.

Hampir kebanyakan orang, hanya ikhtiar untuk mencegah kanser ini setelah disahkan mengidapnya.

(3) Kesihatan Sistem Imun

Vitamin E adalah antara vitamin yang bagus dalam memperbaiki kesihatan sistem imun. Mana-mana yang selalu sangat mudah sakit atau mudah dijangkiti penyakit/ demam / selesema, ikhtiarlah untuk mengambil suplemen vitamin E ini setiap hari.

(4) Perlindungan Antioksidan

Badan kita mudah terdedah dengan pelbagai agen pengoksidaan seperti bahan kimia dari udara/ asap rokok & sebagainya.

Orang yang nerokok & yang tinggal serumah dengannya lagi lah perlu untuk ambik perlindungan antioksidan ni.

Vitamin E, vitamin A & Vitamin C adalah gandingan mantap sebagai perisai terbaik untuk memberikan 100% perlindungan antioksida ini.

(5) Perlindungan Terhadap Radikal Bebas

Radikal bebas ni wujud di udara.

Semua orang bernafas bukan? & kita manusia ni of course sedut udara tiap-tiap hari & tiap-tiap saat.

Radikal bebas ni bahaya kerana ia merosakkan sel dalam tubuh kita, seterusnya boleh mendedahkan kita kepada risiko kanser, penyakit jantung & lain-lain penyakit lagi.

(6) Vitamin Larut Lemak

Vitamin E seperti vitamin-vitamin larut lemak yang lain (vitamin A, vitamin D, vitamin K) sangat bagus bertindak dalam sel tubuh kita.

Ini kerana hampir seluruh permukaan membran sel adalah terbina daripada lemak.

Maka, dengan keadaan ini, mudahlah vitamin E bekerja untuk menentang radikal bebas yang menyerang masuk ke seluruh membran sel tubuh kita.

Khasiat Vitamin E Khusus Untuk Remaja

Remaja yang saya rujuk di sini berumur 13 tahun ke atas. Atau lagi tepat setelah mereka ini mencapai umur akil baligh.

Selain fungsi umum seperti yang asay kongsikan tadi, antara kebaikan & khasiat vitamin E khusus untuk golongan remaja adalah:

  • pulihkan parut jerawat & cantikkan kulit. Maklumlah masa remaja ni, hormon juga dah mula tak stabil. Banyaklah jerawat kat sana-sini.
  • kesihatan prostat. Yang ni of course untuk remaja lelaki. Mencegah kan lebih baik dari merawat.

Khasiat Vitamin E Khusus Untuk Dewasa

Selain fungsi umum tadi, vitamin E ni terbaik dalam:

  • membantu mengurangkan kekejangan otot kaki. Kekejangan atau cramp ni dikaitkan dengan pembuluh darah yang tersekat. Vitamin E sangat membantu melancarkan peredaran darah.
  • vitamin cinta suami & isteri. Vitamin E membantu meningkatkan daya seksual antara suami & isteri. Awas! suami isteri saja tau!!
  • kesuburan lelaki. peluang untuk hamilkan isteri adalah lebih tinggi kerana vitamin E bantu meningkatkan jumlah sperma dalam sejumlah air mani.

khasiat vitamin E

  • membantu mengurangkan hot flashes di kalangan wanita yang hampir atau telah menopause. Hot flashes ni adalah rasa panas yang dialami oleh mereka akibat hormon yang semakin susut nilainya.
  • mencantikkan kulit khususnya dalam melambatkan proses penuaan serta membantu mengurangkan masalah jeragat

khasiat vitamin E

Kenali Vitamin E & sebatiannya

Untuk lebih terperinci, vitamin E ni terdiri daripada beberapa bahagian iaitu tocopherol & tocotrienol.

Di antara tocopherol & tocotrienol, tocopherol adalah yang paling aktif bertindak.

Tocopherol juga ada 4 bahagian yang lain: alpha beta, gamma & delta tocopherol.

Di kalangan 4 jenis ini, pakar nutrisi memilih alpha tocopherol yang terbaik dalam peranan menentang radikal bebas kerana sifat aktifnya yang lagi tinggi berbanding jenis yang lain.

Vitamin E Complex Shaklee

Ini adalah antara vitamin E yang terbaik!

1 kapsul (667.60 mg) vitamin E Shaklee ini mengandungi:

  • 322.89 mg alpha tocopherol (400 IU vitamin E)
  • 39.40 mg ekstrak grape seed (Vitis vinifera)
  • 65 mg selenium

khasiat vitamin E

Selebihnya adalah gandingan minyak kacang soya & beeswax yang membantu dalam pengkapsulan & keberkesanan penyerapan minyak vitamin E ini di dalam tubuh kita.

Terima kasih kerana singgah baca di sini & semoga bermanfaat 😀

Perlukan vitamin Shaklee & Konsultasi?

019-7646021

produkvitaminsemulajadi@gmail.com

Izinkan kami membantu anda kerana kami adalah pengedar Shaklee Skudai yang bertauliah

COD diterima di seluruh Skudai, Johor Bahru, Permas Jaya, Senai & Kulaijaya

Rujukan:

  1. Complete idiot’s guide to vitamins & mineral (Dr Allan H. Pressman, Alpha Books, 1997)
  2. Nutrition For Life (Lisa Hark & Dr Darwin Deen, Dorling Kindersley, 2005)
  3. British Medical Association: Complete Family Health Guide (Dr Tony Smith, Dorling Kindersley, 2000)

Disclaimer: Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge